Ree…

Wat gisteren erg leuk begon, met een puppentoets (en ik mag altijd betasten doen ofwel pupknuffelen), een leuke Rally-O les, en tot slot een goed verlopen examen met Sanne, eindigde wat minder leuk.

Met het naar huis rijden (ik voorop, Peter achter mij aan) ging het mis.
Twee reeën schoten net vóór mij de weg over, en dat kon nèt doordat ik hard remde en naar rechts stuurde. Ware het niet dat de achterste zich op het laatste moment bedacht en weer terug sprong… vol tegen mijn bumper aan.

Peter stond gelukkig op tijd stil, want dat ree liep dus niet erg hard meer. Rechterachterpoot duidelijk gebroken, bekken waarschijnlijk gekraakt…
In mijn spiegel kon ik zien dat het dier weer rechts het bos in ging, dus auto veilig weggezet en teruggelopen. Ja, je laat dat niet zomaar liggen hè, wisten jullie dat je dan zelfs strafbaar bent!

Er was inmiddels nog een auto gestopt, en de bewoner van dat huis die net in zijn tuin bezig was geweest maar alleen de klap had gehoord kwam ook poolshoogte nemen.

Peter stond de politie al te bellen toen ik daar weer kwam (ik loop niet zo hard hè ), en ik heb zelf maar even naar RJ gebeld dat we “wat later” zouden zijn.

De bewoner, en Peter en ik, waren het erover eens dat we niet het bos in moesten gaan om hem niet verder op te jagen, maar de vrouw van het gestopte stel luisterde zelfs niet naar haar man/vriend en ging tóch het bos in. Met als gevolg dat het ree uit ons zicht verdween, het dier was eerder nog wel zichtbaar geweest tegen die helling aan. Beetje zeverig mens, wij kregen de indruk dat ze hem in de kofferbak naar de dierenarts had willen brengen. Ja sorry hoor, maar dat heeft geen zin meer met zo’n zwaargewond dier. Helaas, vind ik ook, maar daar moet je wel realistisch in blijven, hoe pijnlijk het ook is.

Na verloop van tijd konden wij het stel overtuigen dat ze toch niets konden doen, en heb ik die vrouw aangeraden toch maar te gaan omdat zij volgens mij hier niet zo goed tegen kon. Die man keek zowaar dankbaar geloof ik, dat hij weg kon!

En niet lang daarna kwam de boswachter, ja hoor, de heer Van Zanten himself.
Heel serieus gezicht, ja mevrouw, maar ik ga hem wel doodschieten hoor. Beetje verbaasd dat ik niet geschokt was geloof ik? Nee duh, ik had niet anders verwacht, zo’n beestje oplappen heeft geen enkele zin, dat weet ik ook wel.
Mijn gegevens moest hij ook hebben, en volgens mij viel bij hem het kwartje niet bij naam en adres van mij. Voor mijn kenteken moest hij zijn verrekijker pakken, dat wist ik echt niet, heb die auto net 9 dagen!
Toen begon hij erover dat ik recht had op het ree, om mee te nemen. Al ging zijn voorkeur ernaar uit om het beest terug te geven aan de natuur. Ik vroeg nog bijna welke poelier zo heet…

Afijn, alles geregeld, terug naar mijn auto met Peter langzaam rijdend achter mij aan.
De schade moest hij me aanwijzen, een paar hele kleine krasjes en meer niet. Dat viel me heel erg mee, ik had al visioenen gehad van halve bumpers en gebroken koplampen… Ik weet niet wat een ree weegt, maar de klap was wel erg hoorbaar geweest en kennelijk best hard.

En toen? Koele kikker Marlies barstte ineens in tranen uit, snappie dat nou?
Dat doe ik nou altijd hè, is alles voorbij, begin ik te blèren. Slaat nergens op, maar ja… het moest er kennelijk toch uit.
Dus heeft Peter me maar even thuisgebracht, want blèrend kan je niet rijden hè, die kenden we al. Gebeurt me wel vaker de laatste tijd geloof ik…

Peter, dank je wel!

One thought on “Ree…

  1. 3 Hyvers respecteren dit
    Jacques Rebergen
    Irene Kraniotis
    Fabi

    Annet Drost
    Annet
    Hey Marlies

    Heb jij weer wat een gedoe maar gelukkig goed afgelopen voor jou en gelukkig is het beestje uit zijn lijden verlost en heel gelukkig dat Peter achter je aan reed zo stond je niet alleen voor
    En voor de tranen hoef je je niet te schamen ik krijg de kriebels al als ik dit stukje van je lees wat zijn we ook af en toe watjes he

    Ik hoop dat je de schrik een beetje te boven bent

    Liefs Annet(k)
    11 apr 2010, 19:19
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Nou ja, ik had die huilbui wel verwacht maar niet daar al, zo langs de weg. Ik dacht dat ik nog wel thuis had kunnen komen!

    Sja, dat hoop ik maar.
    Toen die boswachter zijn bus even anders ging neerzetten en aangaf dat wij weg konden, moest hij het dier natuurlijk nog gaan zoeken. En dankzij die goeddoenerige maar niet nadenkende vrouw was dat beestje een eind verder het bos in gevlucht.

    Ik had half en half verwacht dat hij me zou bellen om te zeggen of het gelukt was, maar ik weet eerlijk gezegd niet of dat gebruikelijk is.
    Ach, misschien hoor ik nog wat.
    11 apr 2010, 19:22
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Watjes, wij? Hoe kom je dáár nou bij…
    Nee, daar schaam ik me ook niet voor, ik had ze alleen niet daar al verwacht. Moest Peter me alwéér naar huis brengen…
    11 apr 2010, 19:23
    , Respect
    Albert en Marijke Van Noort
    Albert en Marijke
    Hoi Marlies, wat een verhaal….
    Gelukkig was je niet alleen!

    En die huilbui… heel begrijpelijk!:'(
    Van buiten lekker stoer en van binnen heel gevoelig
    ( anders was je ook geen dierenliefhebber):dog:
    12 apr 2010, 08:45
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Ja nou, inderdaad goed dat ik niet alleen was!
    En stoer, ach…

    Ah, dus Peter heeft het jullie verteld! Ik vroeg me al af, kreeg ’s avonds een mailtje van Alie, hoe weet zij dat nou?
    Ja natuurlijk, Rob moest hem weer terug naar zijn auto brengen!

    En ik ben altijd een koele kikker hè, zolang er gehandeld moet worden doe ik dat en ben ik volledig samenhangend.
    Maar daarna… kan je me opvegen…
    12 apr 2010, 08:52
    , Respect

Geef een reactie

