Boef is ziek

Onze bejaarde Boef is ernstig ziek.

We wisten al dat hij niet in orde was, toen hij vanmorgen rond elf uur begon te spugen.
Maar ik begon me pas echt zorgen te maken toen hij tegen 13:00 weer spuugde, en daarna elk half uur weer.
Hij eet al een paar weken niet zo goed, en drinkt bij vlagen heel veel. Plassen doet hij wel, en hij had verder nog wel overal plezier in.

Om half drie bleek het dus echt niet op te houden en heb ik de dierenarts gebeld, eerst in Rhenen, toen in Wageningen, en net voor drie uur had ik het rond dat we om half vier terecht konden.
Gauw Rob gebeld, en in de auto gesprongen.
Meteen Boef er weer uit gezet, hij moest spugen…
En in Wageningen had ik hem net op tijd op het grasveldje, hij moest alweer spugen, er zat nu dus nog maar 20 minuten tussen.

Zoals wel vaker liep het nogal uit, dus toen Rob binnen kwam lopen waren we nog niet aan de beurt geweest.

Buikpijn had Boeffie niet echt, dus daar lag het niet aan. Verstopt is hij ook niet, vanmorgen heeft hij nog een hele mooie (…) drol gedraaid.
De dierenarts was niet blij met zijn vele drinken (wij ook niet hoor, dat zat ons ook al dwars), en nam even wat bloed af. Gelukkig is dat bij Boef heel makkelijk, hij heeft een heel groot vertrouwen in mensen.

Na een klein half uurtje werden we de spreekkamer weer ingeroepen, waar de dierenarts een heel serieus gezicht had.
Boef blijkt een veel te hoog ureum gehalte te hebben, dat was 49 en hoort onder de 10 te zijn! Ook zijn Calcium is ruim boven de norm.
Alles duidt op ernstig nierfalen en het spugen geeft aan dat de vergiftigingsgrens (ureum is giftig) dichtbij is.

Omdat het drinken en slecht eten ongeveer drie weken aan de gang is, is dit dus geen acuut nierfalen. Dat was ook veel duidelijker geweest, nu leek het meer op de kuren om aandacht van een oude hond en dat was de dierenarts ook met ons eens, dat dit helemaal geen duidelijk ziektebeeld gaf.
We hadden niet echt eerder kunnen komen, want dan was er waarschijnlijk nog niet veel te meten geweest. Maar we hadden zeker niet later moeten komen…

Boef moest daar blijven. Ze zouden hem vanmiddag tot een uur of acht aan een infuus hangen, om hem “schoon te spoelen”. We konden kiezen of we hem vanavond op wilden halen, maar dan moesten we hem morgenochtend vroeg weer brengen voor het volgende infuus. Omdat Rob morgenochtend naar het ziekenhuis moet, kan dat niet, dus laten we hem maar daar. Voor de hele duur van het spoelen dan maar, want hem steeds thuis laten slapen en dan weer wegbrengen werkt alleen maar verwarrend voor het ouwetje.
Het zal zeker drie dagen gaan duren voor hij goed schoon is, als de infusen hun werk goed doen. Zo niet…

Hopelijk zien we ons bejaarde manneke nog terug deze week, levend en wel.
Als het spoelen goed gaat, kan hij nog wel een paar maanden vrolijk mee, denkt de dierenarts. Dan moet hij wel op een nierdieet, oké, best. Dan moeten wij regelmatig zijn bloed laten controleren, oké, doen we.

Ik ben nog helemaal niet klaar voor het afscheid, wat er dus wel aan zit te komen! :'(
Maar ik mag, wil, en zal niet egoïstisch zijn…

One thought on “Boef is ziek

  1. Monique
    Hé Marlies & Rob, ik krijg de koude rillingen van je berichtje. Ik moet er niet aan denken, dat het bijvoorbeeld mijn Boef zou zijn. Maar je bent nog aardig op tijd en hij komt vast straks nog lekker thuis om van zijn oude dag te genieten. Verwen hem maar lekker dan. Sterkte, Monique
    27 nov 2007, 08:32
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Kleine update:

    Vanmorgen had hij gegeten, vanavond weer, en het blijft erin.
    Vanmiddag vond de dierenarts dat hij toch al wel wat opgeleefd was, het lijkt erop dat de spoelingen hun werk doen. Hij had geen nieuwe bloeduitslagen voor ons, misschien morgen wel.
    Met conclusies trekken moeten we wel wachten nog, pas na drie tot vier dagen kan je met enige zekerheid iets zeggen zei hij.
    Morgen tussen vier en half vijf kan ik weer bellen met de dierenarts, buiten die tijden kunnen de assistentes alleen vertellen hoe het met hem gaat.

    Vanavond om kwart voor zeven heb ik nog een keer gebeld, hij had toen dus net gegeten en geplast en lag weer aan een infuus, de laatste voor vandaag.
    Wordt vervolgd, dus!
    27 nov 2007, 22:38
    , Respect
    Bianca Saigon
    Bianca
    Hier schrik ik van:'( .Ik hoop dat de oude Boef nog een tijdje meekan.Afscheid is nooit leuk maar zoals je zegt mag je niet egoistisch zijn………..en ik ken je dat ben je absoluut niet.Ik weet niet of je er voor open staat maar natuurlijke voeding kan een heleboel verbeteren.T einde hou je er niet mee tegen maar de tijd naar t einde verloopt dan stukke aangenamer.

    Heel veel sterke en geef de :dog: :dog: een dikke knuffel
    28 nov 2007, 11:28
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Weer een update:

    Vanmiddag rond een uur of drie is zijn bloed opnieuw getest.
    Ureum was 43,9 is nu 26,6 maar moet naar minder dan 10;
    Creatinine was 484 is nu 332 maar moet naar minder dan 160;
    Calcium was 3,15 is nu 2,5 en dat is redelijk.

    We zijn er dus nog niet, morgenmiddag wordt hij weer getest. Maar ik denk niet dat hij morgen al naar huis mag, ik ga uit van vrijdag.

    Hij wil niet echt eten, maar dat kan er ook nog aan liggen dat hij daar toch wat vreemd is, én dat het ander voer is dan hij gewend is. Ik heb de dierenarts verteld dat hij gek is op pasta’s dus dat hij eens wat macaroni ofzo door het eten moet doen. Dat mag hij hebben, want dat zijn koolhydraten. Eiwitten mag dus nog maar héél beperkt. Hij zou het proberen, vond het wel een goede tip.

    Boef ligt daar nu overdags in de koffiekamer, met z’n infuuszak bungelend aan de trap. Gezelliger voor hem, het is geen kennelhond en daar waren zij inmiddels ook achter. Vannacht moet hij natuurlijk wel weer de kennel in, maar ook daar loopt steeds wel iemand dus is hij niet helemaal alleen.
    Ze zijn allemaal gek met hem, hij is een voorbeeldige patiënt.
    Ja natuurlijk!
    28 nov 2007, 18:01
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Nou, ik heb weer gebeld om 16:00 maar weet nog niets. Het infuus heeft een paar uur stil gestaan, dus wilde de dierenarts nog niet bloed afnemen. Pas als het infuus een paar uur extra eraan gezeten heeft, kan hij een goede meting doen vindt hij.

    Dat ben ik wel met hem eens, maar ik vind het slordig dat ze dus een paar uur niet in de gaten hebben gehad dat het infuus niet liep. Ik had verwacht dat ze er beter op zouden letten.

    Maar goed, gebeurd is gebeurd, en ik weet dat het daar erg druk en hectisch kan zijn. Hij heeft er in elk geval geen last of pijn van gehad, anders hadden ze dat wel gemerkt.

    Rond 18:00 gaat de dierenarts bloed afnemen en testen, en zo tegen half zeven zal hij mij dan bellen met de uitslagen. Als die nu goed zijn mag ik hem komen halen, maar ik heb ook al gezegd dat ik daar niet echt op reken. Gisteren was hij nog niet op de helft na twee dagen spoelen, na een derde dag zal het dan niet ineens helemaal gedaan zijn denk ik.

    Wordt vervolgd…
    29 nov 2007, 17:18
    , Respect
    Bianca Saigon
    Bianca
    Een beetje slordig?????Ik vind t heel erg veel slordig.Goed t kan druk en hectisch zijn maar Boef is een patient en patienten moeten ze in de gaten houden.Hopelijk komt er zo goed nieuws over Boefje.Ik blijf doorduimen.

    Extra dikke knuffels van Saigon
    29 nov 2007, 17:52
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Vanavond om 18:15 belde de dierenarts.
    De ureum was naar 21,6 en de creatinine naar 303 gedaald.
    Sinds gisteren dus maar weinig gezakt, ik ben er niet blij mee. Hij mocht dus ook niet naar huis vanavond, dat is logisch want de waarden zijn gewoon nog duidelijk te hoog.
    Ik moet eerlijk zeggen dat ik er een hard hoofd in heb dat hij morgen dan wél naar huis zou kunnen, die waarden dalen maar zo langzaam dat dat morgen vast nog niet goed is.

    Verd**** nog, ik wil m’n oude manneke terug!
    29 nov 2007, 23:08
    , Respect
    Alie
    Alie
    hoop dat tie snel naar huis kan want die onzekerheid is ook niks. Knuffel van Charlie en mij voor boef :hugging:
    30 nov 2007, 11:54
    , Respect
    Marlies De Bruin
    Marlies *HH*
    Vanmiddag om iets voor half vijf had ik weer een dierenarts aan de telefoon, sinds vanmorgen wilde Boefie helemaal niet meer eten en zijn creatinine was gestegen naar 317…

    We zijn naar de praktijk gegaan en hebben hem even uit dat hok gehaald, nog even met hem gewandeld, nog even gekroeld, maar het was erg duidelijk dat het echt niet goed meer met hem ging.
    Hij ademde moeilijk, kreunde af en toe even, en wilde voortdurend tegen me aan zitten of liggen toen we weer naar binnen waren gegaan.

    Om ongeveer zes uur was het afgelopen…

    Morgen wordt hij gecremeerd, ze mogen hem daar uitstrooien.
    30 nov 2007, 19:35
    , Respect
    Bianca Saigon
    Bianca
    Onee:'( 😥 😥 😥 Woorden heb ik even niet.Heel veel sterkte en kracht.
    Lieve Boef………….Bedankt voor alles en rust zacht
    30 nov 2007, 19:58
    , Respect
    Alie
    Alie
    dat ging helaas toch nog snel, we zullen dat mannetje wel heel erg missen.
    Heel veel sterkte en een knuffel voor tico 😥 😥 😥 😥 😥
    30 nov 2007, 20:55
    , Respect
    Bram Brand
    Bram
    Marlies en Rob
    Van harte gecondoleerd met het verlies van Boef.
    We denken aan jullie
    sterkte de komende tijd
    Liefs Ans en Bram
    30 nov 2007, 20:59
    , Respect
    Peter
    Peter
    Helaas, een geweldige hond is niet meer. Wij allemaal zullen Boef erg missen. Vooral zijn grappen en grollen.
    😥 😥 😥 😥 😥 😥 😥

    Marlies en Rob veel sterkte met dit verlies.

    30 nov 2007, 21:32
    , Respect
    Bianca Saigon
    Bianca
    Ik had nog gehoopt op een klein wondertje maar helaas heeft t niet zo mogen zijn.Jullie zullen hem ontzettend missen maar troost je met de gedachten dat hij bij jullie is ook al zie je hem niet.

    Heel veel knuffels van ons
    1 dec 2007, 10:23
    , Respect
    Monique Van Nieuw-Amerongen
    Monique
    Marlies & Robert Jan,

    Ik lees het bericht over Boef nu pas…Jullie vriend is niet meer.Ik vind het vreselijk voor jullie en wij wensen jullie heel heel erg veel sterkte toe.

    Hou je haaks,
    Monique & Kees
    3 dec 2007, 10:02
    , Respect

Geef een reactie

